INFO DARI PENJARA ~ PROSES HUKUMAN GANTUNG

More
11 years 11 months ago #32085 by Bropian
Tali gantung yang diimport ini diperbuat dari jenis jut yang paling bagus dan dibalut dengan kulit lembut supaya tidak mencederakan kulit banduan yang akan digantung.

Setiap satu berharga di antara RM4,000 satu hingga RM5,000. Tali gantung ini semasa diterima daripada ejen pembekalnya akan diuji ketahanannya dengan menggantungkan patung seberat lebih 90 kilo selama 72 jam.Setiap tali gantung ini mempunyai nombor siri dan ia diklasifikasikan sebagai senjata dan disimpan di dalam peti besi.Di antara ciri utama tali gantung ialah tembaga pembunuh yang berfungsi untuk mematahkan tengkok banduan.


PABILA RAYUAN DITOLAK

Di Penjara Kajang umpamanya banduan yang dijatuhi hukuman gantung dikenali sebagai banduan akhir dan ditempatkan di Blok Abadi sehingga hukuman dilaksanakan.

Mereka ini menghabiskan hampir 23 jam sehari sendirian di sel mereka dan hanya boleh meninggalkan sel atas kelulusan pegawai yang bertugas.

Banduan akhir mungkin terpaksa menunggu bertahun-tahun sehingga habis keseluruhan proses rayuan yang membabitkan Mahkamah Rayuan, Mahkamah Persekutuan dan Jemaah Pengampunan Negeri.

Sekiranya rayuan kepada Badan Pengampunan ini juga ditolak, Mahkamah Persekutuan akan mengeluarkan waran untuk melaksanakan hukuman di mana di dalam waran itu akan disebut nama banduan, nombor kad pengenalannya serta masa hukuman akan dijalankan iaitu di antara 5.30 pagi hingga 6.30 pagi.Bagi banduan beragama Islam biasanya hukuman gantung akan dijalank pada hari Jumaat, selepas solat subuh. Bagi yang bukan Islam, waktunya lebih kurang sama, cuma harinya boleh berbeza

Selepas waran dikeluarkan, banduan akhir akan dibawa berjumpa dengan pengarah penjara yang akan memaklumkan tentang pelaksanaan hukuman gantung selepas segala proses rayuan terakhir ditolak.Biasanya banduan akhir ini akan tahu apabila dia dibawa keluar dengan tangan bergari dan ada kawalan ketat, dia tahu keesokan harinya sesuatu yang buruk akan berlaku (dia akan digantung).

Semasa banduan akhir berada di bilik pengarah ini, kaum keluarganya yang biasanya sudah dimaklumkan seminggu lebih awal sudah menunggu di luar penjara untuk \'perjumpaan terakhir.\' Lazimnya suasana dan pilu akan menyelubungi setiap perjumpaan terakhir ini. Banduan juga diberi pilihan untuk \'hidangan terakhir\' bernilai RM7.50

HARI PENGGANTUNGAN

Kebanyakan banduan akhir yang menjalani hukuman gantung \'pergi dengan rela setelah menunggu begitu lama untuk hukuman dilaksanakan.

Mereka yang rajin sembahyang, tak kira agama, menunggu dengan tenang dan sudah bersedia. Ada beberapa orang sahaja yang menjadi agresif sehingga ke saat-saat terakhir.

Ada sesetengah banduan puas hati dan dikira nasib mereka lebih baik dari orang lain kerana mereka tahu bila mereka akan mati. Bila dibuka pintu untuk dibawa mereka keluar ke bilik gantung, ada yang salam dengan pegawai penjara dengan susana tenang mesra serta ucap kan terima kasih.

Di hari mereka diberitahu hukuman gantung akan dijalankan, mereka akan meminta pena dan kertas untuk nota terakhir. \'Jangan ikut tabiat buruk ayah\' antara kata-kata terakhir seorang banduan untuk anak-anaknya, yang masih Samuel ingat. Banduan juga boleh memilih pakaian apa yang hendak dipakainya pada hari hukuman.

Hukuman gantung pula hanya dijalankan selepas semua pihak termasuk pengarah dan doktor berpuas hati dengan keadaan banduan pada hari hukuman akan dilaksanakan.

BILA PINTU PERANGKAP RENGGANG

Pintu perangkap di bilik gantung di mana banduan akhir berdiri akan secara automatik renggang sepenuhnya bila \'gear\' ditarik. Di bawah lantai pintu perangkap ada ruang kosong dengan ketinggian 5.18 meter.

Bunyi pintu perangkap yang terbuka dengan kuatnya memecah kesunyian suasana penjara. Proses menggantung dari masa banduan dibawa keluar dari bilik menanti ke bilik gantung dan pengarah memberi isyarat kepada tukang gantung untuk menarik \'gear\' yang akan antaranya membuka pintu perangkap hanya mengambil masa kira-kira 15 saat. Kematian berlaku dalam masa di antara 30 saat hingga satu minit dan banduan akan diturunkan dan diletak di atas troli selepas setengah jam dibiar tergantung.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #32090 by mira1384
eermm bleh thn gak harga tali die nih..

Semasa banduan akhir berada di bilik pengarah ini, kaum keluarganya yang biasanya sudah dimaklumkan seminggu lebih awal sudah menunggu di luar penjara untuk \'perjumpaan terakhir.\' Lazimnya suasana dan pilu akan menyelubungi setiap perjumpaan terakhir ini. Banduan juga diberi pilihan untuk \'hidangan terakhir\' bernilai RM7.50


time ni mkn pun sure dh xde seleranya...:(

<< meremang gak bulu roma bc artikel ni...

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #32098 by Sky_Hanz
Hurmmm.. Betapa kecewanya berakhir riwayat hidup ditali gantung dan kepala dilitupi kain hitam ketika mati, hidangan terakhir dan nikmat mkn tu pon membuang rase selera nak mkn kalau dah tau nak mati pastu..

xdpt nak byg kan,.,, huuhuhuhu

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #32102 by afzan
Insaf sungguh bila baca artikel nie. tak nak buat jahat lagi laa.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #32103 by sya_zachery
aduhh..taching nye denn..sadis sadiss..sob3.. kesian tul dekat org yang kena hukum gantung tu..yaAllah jauhkan laa dari aku kaum keluarga dan sahabat2 den..wiuu..

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #32118 by erryzx_
sungguh mengharukan,.,..,~
disebalik itu, kelebihan mereka, \"mereka tahu hari terakhir mereka utk bernafas\",.,.~
:) :) :)

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #32128 by Bropian
sayangi lah diri anda dari melakukan jenayah

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #32134 by Sky_Hanz
Bropian tulis:

\"sayangi lah diri anda dari melakukan jenayah\"


Thanks atas nasihat bro, semai kan nilai2 murni di dalam hati kita ini.. :positive: :positive:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #32145 by apis_death
perh.. seram lak aku baca , apatah lg kalo nk buat jenayah~

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #32159 by Sky_Hanz
apis_death tulis:

perh.. seram lak aku baca , apatah lg kalo nk buat jenayah~


Apis.. ko bukan selalu wat jenayah cyber kerr..?? 3bulan ko ilang ko bunuh sapa dalam alam cyber.. muahahhaa :laugh: :laugh:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #32173 by durian
selepas membaca.....
info yang bagus untuk dikongsikan....
insaf jap......

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 11 months ago #32238 by fazna_cute
mmg insaf sy baca bab nie....
pernah laa merasa pegang tali gantung masa lawat penjara tapi x azab spt mana kita terima hukuman bunuh...
waktu nak dkt time bunuh tue,ilang selera mkn kita terutamnya kalo yg dh mempunyai bini dan anak

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.347 seconds