Rawatan Untuk Kulit Muka Jerawat

More
11 years 8 months ago #32108 by radenajengnirwani
Perawatan kulit muka atau wajah dengan menghilangkan jerawatPenyakit jerawat atau kukul yang biasanya menjangkit pada anak-anak muda, baik pria maupun wanita. Jerawat ini rasanya tidak sakit tetapi bagi yang terjangkit ini biasanya merasa malu dan berusaha menghilangkannya.
Penyakit ini antara lain disebabkan:
Kurang keluarnya keringat karena tidak pernah bekerja yang berat
Karena darah kotor
Karena pengaruh alkohol disebabkan kosmetik yang tidak cocok
Terlalu banyak makan zat minyak atau yang mengandung lemak, seperti: kacang, kedelai, kwaci, susu dan sebagainya.
Cara merawat kulit muka /wajah, teruatama yang berjerawat ada dua macam: Pembersihan yang diikuti penyegaran dan perawatan dengan memakai bedak dingin.
Cara perawatan kulit muka dengan penyegaran ialah:
Kalau akan tidur kulit muka kita gosok2 dengan irisan tomat atau dengan irisan ketimun. Pagi harinya kita mencari handuk terus masukkan ke dalam air hangat, lalu usapkan ke muka. Air hangat ini gunanya untuk menghilangkan lemak2 pada kulit muka kita.
Cara perawatan kulit muka yang kedua dengan memakai bedak dingin:
Tepung beras : ¼ liter
Tepung pati bengkoang : 2 ons
Kayu manis : ¼ ons
Kayu mesoyi : ¼ ons
Klebet : 1 sendok teh
Kencur : ¼ ons
Adas : 1 sendok teh
Buah pinang : 2 biji
Cara membuatnya: beras direndam selama 12 jam, kemudian disaring dan disiram dengan air yang bersih supaya baunya hilang. Kemudian beras ditumbuk lalu diayak agar menjadi tepung.
bahan 1 dan 2 dicampur menjadi Satu
bahan nomor 3, 4 dan 5 digoreng sampai menjadi kuning kehitam-hitaman (menjadi masak)
bahan nomor 6 dikupas, diiris tipis-tipis dan dicuci terus dijemur sampai kering, lalu bahan2 tadi digiling agar menjadi tepung ramuan, kemudian diayak diambil yang paling bagus.
Khasiat bedak obat jerawat ini adalah bagi yang berjerawat untuk mengobati jerawat, dan bagi yang tidak berjerawat untuk mencegah timbulnya jerawat.:boring: Selamat Mencuba - Salam - Aden

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #32119 by cik_mawar
:positive: huhuh...macam2 caro dah buek kek muko nie.adess.. Tapi tu lah..wat sekali dua..jadi malas...aduss...:blush:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #32122 by master_xecko
hamik air smayang 5 kali sehari semalam jooo B)

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 8 months ago #32175 by durian
bagus ni....
bleh dicuba juga...B)

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 7 months ago #33026 by cik_mawar
master_xecko tulis:

hamik air smayang 5 kali sehari semalam jooo B)


Ambik2 gak masterrr ooooooo..lau dio nak tumbuh gak nak wek camtu..dia minat sgt kat de n nie..hhuahuhauaa :laugh: :blush:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
11 years 6 months ago #33669 by aLuyaQuELApis
cik-mawat

sonang ja,bila tumboh jerawat buh minyak cap kapak
bior jerawat tuh kecot,pas tu boleh cungkil kuar
jerawat tuh,
tapi,pastikan tangan anda x gataila dok men2 kat jerawat tuh.
mmg kesan akan tggal,nnt akan hilang.
pas tuh,bila cuci muko pkai minyak jonsen baby..

insyaallah,jerawat pyah mo naek~

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.180 seconds