Berhenti Merokok - Bagaimana???

More
10 years 9 months ago #32362 by tOmPeL
Salam, ini sedikit tips bagaimana hendak menghentikan tabiat merokok dan munkin juga tabiat2 lain yg boleh memudaratkan kesihatan kita.

Ambil diri kita sebagai contoh, jika kita meminjamkan sesuatu barang yg kita sayang, contoh kereta. Apabila terjadi kemalangan secara tk sengaja...sudah tentu kita merasa marah, geram dan mcm2 lagi...itu \"tk sengaja\". Macam mana pula kalau kawan kita dgn sengajanye melanggar sesuatu, mau penumbuk dia dapat...betul tk??
Sekarang, diri kita ni bukan lah milik kita, ia milik Allah s.w.t. dan dengan sengajanye kita merosakkan diri kita dengan merokok atau activiti lain yg memudaratkan kesihatan kita. Kalau barang kita, org rosakkan kita menjadi marah, sudah tentu-tentu Allah juga akan marah apabila kita merosakkan diri kita. Kerana diri kita ini adalah pinjaman dan bila2 masa saja kita boleh \"DIAMBIL\" kembali. Itu pun kalau kita yakin yg diri kita ini milik Allah s.w.t.

Pikir-pikir dan renung-renung.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #32366 by Sky_Hanz
tOmPeL tulis:

Salam, ini sedikit tips bagaimana hendak menghentikan tabiat merokok dan munkin juga tabiat2 lain yg boleh memudaratkan kesihatan kita.

Ambil diri kita sebagai contoh, jika kita meminjamkan sesuatu barang yg kita sayang, contoh kereta. Apabila terjadi kemalangan secara tk sengaja...sudah tentu kita merasa marah, geram dan mcm2 lagi...itu \"tk sengaja\". Macam mana pula kalau kawan kita dgn sengajanye melanggar sesuatu, mau penumbuk dia dapat...betul tk??
Sekarang, diri kita ni bukan lah milik kita, ia milik Allah s.w.t. dan dengan sengajanye kita merosakkan diri kita dengan merokok atau activiti lain yg memudaratkan kesihatan kita. Kalau barang kita, org rosakkan kita menjadi marah, sudah tentu-tentu Allah juga akan marah apabila kita merosakkan diri kita. Kerana diri kita ini adalah pinjaman dan bila2 masa saja kita boleh \"DIAMBIL\" kembali. Itu pun kalau kita yakin yg diri kita ini milik Allah s.w.t.

Pikir-pikir dan renung-renung.




Thanks buat bro tom.. :positive:
Sesungguh tersentuh dgn cth yg bro berikan, insaf daku seketika..
InsyAllah daku akan cuba renung dan fikir dalam2.. :)

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #32368 by mira1384
act kite dh ade mcm2 cr utk mmbntu sape2 yg nk benti merokok ni...
tp tu sume bergntung pd kekuatan ati n semangt perokok tu sndri utk
berhenti drpd merokok..:)

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #32375 by apis_death
tOmPeL tulis:

Salam, ini sedikit tips bagaimana hendak menghentikan tabiat merokok dan munkin juga tabiat2 lain yg boleh memudaratkan kesihatan kita.

Ambil diri kita sebagai contoh, jika kita meminjamkan sesuatu barang yg kita sayang, contoh kereta. Apabila terjadi kemalangan secara tk sengaja...sudah tentu kita merasa marah, geram dan mcm2 lagi...itu \"tk sengaja\". Macam mana pula kalau kawan kita dgn sengajanye melanggar sesuatu, mau penumbuk dia dapat...betul tk??
Sekarang, diri kita ni bukan lah milik kita, ia milik Allah s.w.t. dan dengan sengajanye kita merosakkan diri kita dengan merokok atau activiti lain yg memudaratkan kesihatan kita. Kalau barang kita, org rosakkan kita menjadi marah, sudah tentu-tentu Allah juga akan marah apabila kita merosakkan diri kita. Kerana diri kita ini adalah pinjaman dan bila2 masa saja kita boleh \"DIAMBIL\" kembali. Itu pun kalau kita yakin yg diri kita ini milik Allah s.w.t.

Pikir-pikir dan renung-renung.


erk.. nh yg akan membuat kn aku tido xlena , aku pn bukan nk sebenar nye isap rokok nh.. dh jd cm habit ( tabiat ) yg susah nk di tinggalkn.. bukan xbleh tp amek masa yg lama la gak.. dn semakin aku cuba tinggalkn.. makin laju lak aku isap.. adeh , kalo ade cr yg terbaik mmg aku akan cuba hentikn tabiat membunuh ini~

p/s : kwn aku slalu ckp.. bia putus cinta .. jgn putus rokok.. adeh.. rosak2~

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #32384 by Sky_Hanz
apis_death tulis:

tOmPeL tulis:

Salam, ini sedikit tips bagaimana hendak menghentikan tabiat merokok dan munkin juga tabiat2 lain yg boleh memudaratkan kesihatan kita.

Ambil diri kita sebagai contoh, jika kita meminjamkan sesuatu barang yg kita sayang, contoh kereta. Apabila terjadi kemalangan secara tk sengaja...sudah tentu kita merasa marah, geram dan mcm2 lagi...itu \"tk sengaja\". Macam mana pula kalau kawan kita dgn sengajanye melanggar sesuatu, mau penumbuk dia dapat...betul tk??
Sekarang, diri kita ni bukan lah milik kita, ia milik Allah s.w.t. dan dengan sengajanye kita merosakkan diri kita dengan merokok atau activiti lain yg memudaratkan kesihatan kita. Kalau barang kita, org rosakkan kita menjadi marah, sudah tentu-tentu Allah juga akan marah apabila kita merosakkan diri kita. Kerana diri kita ini adalah pinjaman dan bila2 masa saja kita boleh \"DIAMBIL\" kembali. Itu pun kalau kita yakin yg diri kita ini milik Allah s.w.t.

Pikir-pikir dan renung-renung.


erk.. nh yg akan membuat kn aku tido xlena , aku pn bukan nk sebenar nye isap rokok nh.. dh jd cm habit ( tabiat ) yg susah nk di tinggalkn.. bukan xbleh tp amek masa yg lama la gak.. dn semakin aku cuba tinggalkn.. makin laju lak aku isap.. adeh , kalo ade cr yg terbaik mmg aku akan cuba hentikn tabiat membunuh ini~

p/s : kwn aku slalu ckp.. bia putus cinta .. jgn putus rokok.. adeh.. rosak2~



InsyAllah kita boleh buat, kenapa bro tom boleh kita xboleh.. biar habit mcm mana pon kalau kita ikut nasihat org pasti akan bole.. renungan buat diri ku sendiri juga.. :) :positive:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #32389 by Bropian
ape susah..berenti aje la....takyah nak petua2 la...aku takde pun guna petua2 or ubat2 nak berenti merokok....

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #32415 by apis_death
Bropian tulis:

ape susah..berenti aje la....takyah nak petua2 la...aku takde pun guna petua2 or ubat2 nak berenti merokok....


wah.. erm , bro mmg dlu isap okok ke?

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #32418 by ruka_wuka
anda hanya prlukan KEAZAMAN yg tinggi..
itu je ptua nye..
tepuk dada,tnya iman..

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #32430 by Bropian
apis_death tulis:

Bropian tulis:

ape susah..berenti aje la....takyah nak petua2 la...aku takde pun guna petua2 or ubat2 nak berenti merokok....


wah.. erm , bro mmg dlu isap okok ke?


aku dulu heavy smookiess....dari umo 14 tahun...dah 5 1/2 tahun aku benti rokok

aku belajar isap rokok time tadika lagi....samseng tak aku...

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
10 years 9 months ago #32432 by Sky_Hanz
Bropian tulis:

apis_death tulis:

Bropian tulis:

ape susah..berenti aje la....takyah nak petua2 la...aku takde pun guna petua2 or ubat2 nak berenti merokok....


wah.. erm , bro mmg dlu isap okok ke?


aku dulu heavy smookiess....dari umo 14 tahun...dah 5 1/2 tahun aku benti rokok

aku belajar isap rokok time tadika lagi....samseng tak aku...


Mmg samaseng btol bro tue, Hebat2.. :lol: :positive:
Mcm mna leh berenti tue bro..??

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #34505 by fazna_cute
betul kaa org kata,
kalo nak berenti merokok kena kunyah bebola getah @ mkn benda yg manis?

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
10 years 6 months ago #34516 by sis
Replied by sis on topic Berhenti Merokok - Bagaimana???
fazna_cute tulis:

betul kaa org kata,
kalo nak berenti merokok kena kunyah bebola getah @ mkn benda yg manis?



org x betul lak kater fazna....nak menti mokok kene kunyah rokok sambil lam ati lafaz niat (sahaja aku menti mokok kerana Allah Taala)....nk lagi sedap, cecah rokok lam kopi....pastu kunyah secara perlahan2 sempena menikmati kenikmatan rokok yg terakhir..... :laugh:


p/s : alah susah2 ngat dh nigal nnt menti la tuuuu....xyah pk2...okek :whistle:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Time to create page: 0.389 seconds