Remember Me     Forgot Login?   Sign up  

CD Multi Sesi Dengan Nero

More
17 years 1 month ago #17917 by shafique
Multisession Disk menggunakan Nero Burner

Versi Nero aku: 7.2.0 Premium Edition

Bahan-bahan:
> Seulas dua data dalam pc korang
> Sekeping cd kosong [blank disc]
> Sebuah PC siap ngan DVD/CD Writer

Okeh haku nak tunjukkan satu features yang menarik bagi haku yang ada pada Nero nie. Tatau ar kot burner software laen ada tapi aku nak tunjukkan kat korang untuk buat Multisession Disk. D sini aku menggunakan Nero 7.2. Mungkin ramai yang dah tau ttg feature nie tapi aku nak share untuk semua fungkurians ;)

Apa benda Multisession Disk nie? Senang jer penerangan haku. Contohnyer korang nak burn data ke dalam CD tapi tak cukup pplak data yang nak diburn tue so korang leh ar guna teknik Multisession Disk nie. Korang burn data yang ada dulu kemudian if korang terasa nak burn data lagi, korang leh burn atas cd yang sama! Dalam multisession nie korang cuma leh tambah jer data tak boley padam data yang sudah diburn.

Mula2.. masukkan sebuah cd kosong atau pon kalo tak der auto run boleh pegi ke Start Menu > nero 7 Premium > Nero Start Smart
Kemudian pilih Data Disk

[img



Pas tue akan kuar window nie.. so korang leh buka folder data dan drag saja data ke dalam window tue atau korang leh guna button Add tue. Dalam kes nie aku add Mp3 aku.. Perhatikan bar hijaukat bawah tue.. saiz data ada la dalam 150+ Mb.

[img


Tekan Next dan korang leh tukar My Disc tue ke nama yang korang nak. Aku guna Mp3. Perhatikan kat bawah tue ada option:
Allow files to be added later (multisession disc)
Tandakan pilihan ini.

[img


Tekan Burn

[img


Lepas jer cd tue dah siap burn, korang leh cuba add skali lagi data yang korang nak. Masukkan cd dan bukak StartSmart skali lagi. Pas tue kuar window kat bawah nie. Pilih Data CD.

[img


Lepas tue kuar window untuk add data. Data yang telah diburn akan berwarna kelabu manakala data yang baru add berwarna hitam. Kat cnie.. data yang dah diburn tak leh padam atau rename. Dalam kes nie aku add 3 album mp3 so korang leh tengok perubahan size kat bar ijau kat bawah tue. Makin besarkan size dia?

[img


Apa yang perlu korang lakukan ialah burn semula cd tersebut seperti biasa. Data yagn dimasukkan kali kedua akan berada dalam cd tersebut. Buat la slagi cukup ruang.

Aku slalu guna cd nie bila kawan2 aku mintak software. Pas tue aku pesan jaga cd nie bebaik kalo nak tambahan juz bagi balik cd nie dan aku add lagi. Memula ramai yang tak percaya tapi tue ar Nero. Kalo Kat DVD pon boleh tak salah aku.. Mahap sebab haku tak der DVD Writer :)

So slamat mencuba semua ;)
More
17 years 1 month ago #18018 by delang
Replied by delang on topic Re:CD Multi Sesi Dengan Nero
bagus...penerangan cukup jelas dan ringkas...mungkin ramai lg diluar sana yang blom tau...

kalu dvd pon buleh buat jugak kn bagus...ehhehhe...kene beli dvd writer satu nih
Time to create page: 0.412 seconds